پرسش :

فلسفه تحریم «زنا» چیست؟


پاسخ :
علت تحریم «زنا» در اسلام به خاطر این است که باعث مفاسد بیشماری در میان خانواده و اجتماع می شود که از جمله به این موارد می توان اشاره کرد:

1. پیدایش هرج و مرج در نظام خانواده و از میان رفتن رابطه فرزندان و پدران، رابطه اى که وجودش نه تنها سبب شناخت اجتماعى است؛ بلکه موجب حمایت کامل از فرزندان مى گردد و پایه هاى محبتى را - که در تمام طول عمر سبب ادامه این حمایت است - برقرار می سازد. خلاصه، در جامعه اى که فرزندان نامشروع و بى پدر فراوان گردند روابط اجتماعى که بر پایه روابط خانوادگى بنیان شده سخت دچار تزلزل مى گردد. براى پى بردن به اهمیت این موضوع کافى است یک لحظه چنین فکر کنیم که چنانچه زنا در کل جامعه انسانى مجاز گردد و ازدواج برچیده شود، فرزندان بى هویتى که در چنین شرائطى متولّد شوند تحت پوشش حمایت کسى نیستند، نه در آغاز تولد و نه به هنگام بزرگ شدن. از این گذشته از عنصر محبت - که نقش تعیین کننده اى در مبارزه با جنایتها و خشونتها دارد - محروم مى شوند و جامعه انسانى به یک جامعه کاملاً حیوانیِ توأم با خشونت در همه ابعاد، تبدیل مى گردد.

2. این عمل ننگین، سبب انواع برخوردها و کشمکش هاى فردى و اجتماعى در میان هوسبازان می شود. داستان هائى را که بعضى از چگونگى وضع داخل محله هاى بدنام و مراکز فساد نقل کرده و نوشته اند به خوبى بیانگر این واقعیت است که در کنار انحرافات جنسى، بدترین جنایات رخ مى دهد.

3. تجربه نشان داده و علم ثابت کرده است که این عمل باعث اشاعه انواع بیماریها است و با تمام تشکیلاتى که براى مبارزه با عواقب و آثار آن امروز فراهم کرده اند باز آمار نشان مى دهد که تا چه اندازه افراد از این راه سلامت خود را از دست داده و مى دهند.

4. این عمل غالباً سبب سقط جنین و کشتن فرزندان و قطع نسل مى گردد؛ چرا که چنین زنانى هرگز حاضر به نگهدارى این گونه فرزندان نیستند و اصولاً وجود فرزند مانع بزرگى بر سر راه ادامه اعمال شوم آنان مى باشد، لذا همیشه سعى مى کنند آنها را از میان ببرند و شکست این فرضیه کاملاً موهوم - که مى توان این گونه فرزندان را در مؤسساتى زیر نظر دولتها جمع آورى کرد - در عمل روشن شده و ثابت گردیده که پرورش فرزندان بى پدر و مادر به این صورت چقدر مشکلات دارد و تازه محصول بسیار نامرغوبى است، فرزندانى سنگدل، جنایتکار، بى شخصیت و فاقد همه چیز!

5. نباید فراموش کرد که هدف از ازدواج تنها مسئله اشباع غریزه جنسى نیست؛ بلکه اشتراک در تشکیل زندگى و اُنس روحى و آرامش فکرى و تربیت فرزندان و همکارى در همه شئون حیات از آثار ازدواج است که بدون اختصاص زن و مرد به یکدیگر و تحریم زنان هیچ یک از اینها امکان پذیر نیست. امام علی بن ابیطالب(علیه السلام) در حدیثى مى گوید: «از پیامبر شنیدم چنین مى فرمود: در زنا شش اثر سوء است، سه قسمت آن در دنیا و سه قسمت آن در آخرت است. اما آنها که در دنیا است یکى این است که صفا و نورانیت را از انسان مى گیرد روزى را قطع مى کند و تسریع در نابودى انسانها مى کند و اما آن سه که در آخرت است غضب پروردگار، سختى حساب و دخول ـ یا خلود ـ در آتش دوزخ».(1)،(2)

پی نوشت:
(1). مجمع البیان فى تفسیر القرآن، طبرسى، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 شمسی، چاپ: سوم، ج 6، ص 638.
(2). تفسیر نمونه، مکارم شیرازى، ناصر، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1374 شمسی، چاپ: اول، ج 12، ص 103.

منبع: یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: حسینى، سید حسین، دار الکتب الاسلامیة، تهران، ‏1386 شمسی، ‏چاپ: چهارم‏، ‏ص 515.